Den undermedvetna passageriten

Jag har haft några händelsrika och fartfyllda dagar. I fredags var det nämligen dags för min masterpromotion. Jag hade inga höga förväntingar på det hela eftersom det vqrit lite strul i samband med den. Det jag såg mest fram emot var att ha några av mina närmaste och mest kära runt omkring mig. Och det hade jag, både fysiskt på plats och i tanken fanns folk med mig. Det värmde. Sen det där med att gå upp på scenen å ta emot ett diplom, det var mindre viktigt.

Jag kände till stor del att jag ju egentligen var klar med universitetet redan i juni när uppsatsen var klar. Men jag har samtidigt saknat känslan av ett ordentligt avslut som jag upplevde i samband med att jag tog studenten. Kankse var det nu som jag äntligen fick det där avslutet. Kankse var passageriten med cermonin det jag behövde för att känna mig klar? Det är möjligt... Men ännu hellre tror jag att det hände i mitt undermedvetna..

För i natt dörmde jag en speciell dröm jag aldrig tidigare drömt. Den var obehaglig till en början. Jag drömde nämligen om tandlossning. Det började med en tand i överkäken som helt plötsligt ramlade av. Förskräckt gick jag till tandläkaren. Vid närmare undersökning så kunde hon utan svårigheter plocka bort tand efter tand i mina främsta tänder i överkäken. Jag var skräckslagen, men samtidigt lugn. För nya tänder går ju att fixa i dag tänkte jag. Men visst sörjde jag mina gamla tänder.. å jag kunde heller inte låta bli att tänka på vad hela kalaset med nya tänder skulle kosta. Efter lite närmare undersökning berättar tandläkaren för mig (som för övrigt var en ung blond kvinna) att jag tydligen har underutvecklade tänder. Att mina tänder ramlade av hade att göra med att mian riktiga tänder fanns gömda inunder. Jag tyckte att det var knasigt eftersom jag ju vet att jag tappat mina mjölktänder. Men för tandläkaren var det inget nytt. Hon verkade snarare van vid att detta kunde ske. Vad som skulle hända nu var helt enkelt att mina tänder nu skulle kunna utvecklas fullt ut och växa helt normalt. Det enda fruxet var att de skulle vara mörka till färgen. Det kunde behandlas så att de blev något ljusare, men hon tyckte inte att det var viktigt. Inte viktigt? Tacka vet jag tandblekning täntke jag, men sa inget. Nånstans där slutade drömmen.

Efter lite googlande har jag kommit fram till en analys av det hela. Drömmar som handlar om att tappa tänder brukar ofta signalera att det är en stor förändring på gång i livet, att man träder in i något nytt. Symboliken stammar möjligen från det att man tappade sina mjölktänder när man var liten, också det en tid för stora förändringar då man öppnar upp sig för nya horisonter i livet.

Faktum är att jag så sent som just innan läggdags igår gjorde en sak som utgör ett konkret steg i riktning mot den förändring jag genomgår i livet just nu. Att jag söker jobb är ingen nyhet. Men igår så skickade jag iväg en speciell ansökan till ett ett speciellt jobb. Att ha gjort det, känns nog lite extra inom mig. Det känns verkligen som att jag är på väg att träda in i en ny spännande och kanske lite skrämmande värld. För den ansökan jag skickade igår har jag velat fram och tillbaka med. Å varför jag velet, ligger väl i en rädsla för vad som möjligen väntar. Men det finns ingen anledning att hålla tillbaka allt längre. För som min jobbcoach säger "vad förlorar du på att göra det?" Det är den där sviktande självsäkerheten som spökar.. Men nu är det bara att fortsätta framåt. Det som händer det händer...

Och nu är jag mindre orolig. Bara spänd av förväntan!



P.S. Fick just ett samtal och har nu min första jobbintervju att se fram emot! D.S.

Kommentarer
Postat av: Mamman

Ja du Liv. Det är sant som du skrev. det är nu de stora förendringarna kommer. Öppna alla sinnen och ta i mot. I ens liv så går man igenom flera faser och detta är bara en av dom. Vi alla tror nog jag kan tala för pappan oxo. Vet att du fixar det

" Aallra vist, jätte brättre bra" Man ska inte vara rädd för förändringar, de flesta leder en till något bra. Ibland kan man fundera på vilka kringelkrokar de tar. Men jag lovar dig. Det kommer dagar då du ser tillbaka och kan skratta åt allt. Samtidigt ser du vilka under du får vara med om. Vi håller tummarna för dig och om du faller lite så finns vi alltid här. Kram kram mamman

2010-11-02 @ 12:47:32
Postat av: Pappa

Go girl go!!! Du behöver ju inte vara orolig. Och vi finns alltid här om det blir lite tyngre någon gång. Vi gör det vi kan. Men du fixar ju allt. Och jag såg på internet då du hämtade diplomet!!! Det var så fint!

Sen vill jag önska dig lycka till på jobbintervjun. Den klarar du med glans. Var bara dig själv. Och mamma har rätt då hon säger att man går igenom faser i livet. Jag håller fortfarande på med mina faser.. hihi... Och det är inga fasor, bara faser... Du kommer att klara alla förändringar och utmaningar med glans! Kram på dig!

2010-11-03 @ 06:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback