Funderar

Okej... Klockan är tre (typ) och jag kan härmed konstatera att ännu en dag har gått utan att jag har fått fingrarna ur.. Ja, ni vet vad jag menar?

På sätt å vis är det så.. Men samtidigt har jag faktiskt suttit nersjunken i tankar och suttit och klickat mig vidare mellan otaliga sidor på nätet för att hitta lite inspiration. Men utan något större resultat. Det är frustrerande.

Vad jag är ute efter är att hitta något spännande ämne eller område som intresserar mig och där jag kan skriva engagerande, upplysande och tankeväckande i det specifika ämnet. Samhällsrelaterat och aktuellt på ett eller annat sätt. Gärna politiskt intressant också.. Ävne om jag gänra sätter det där med politiskt lite i parentes för att inte förirra er i vad jag är ute efter... Vad handlar allt detta om nu då? Jo, det handlar om att sätta igång min tankeverksamhet och inte låta elden brinna ut. Smida medans glöden är varm så att säga. För att tala klarspråk har jag tänkt ge mig i kast med en intressant uppgift som är arbetsrelaterad. Arbetssökarrelaterad då.. suck. Fast jag ser det mer som en kul grej, för mig själv. Men denna uppgift måste vara klar redan på fredag?!

Någon som har några idéer på vad jag kan skriva om? Något ni reagerat på på sistone som helt plötsligt alla gör, eller inte gör, nya insikter om er själva och era liv? Något som plötsligt fått er att ställa frågan "varför gör jag/vi/de såhär?

Jag har några grundtankar men har svårt att få ordning på mina tankar kring vad det egntligen är jag vill skriva och få sagt.

Ett ämne som engagerar mig är t.ex. den allt mer debatterade och även nu politiskt uppbubblade frågan om de så kallade "kamphundarna". Hur kommer det sig att dessa hundar har lyfts till en politisk fråga och hur ser debatten ut? Hur resonerar folk och vad lyser igenom i deras åsikter och argument?

Ett annat ämne relaterar till hormonella preventivmedel och kvinnors kroppar och den skepsis som väckts mot dessa hos många unga kvinnor. I samtal med kvinnor finns ett växande ifrågasättande gentemot användandet i samband med en reflektion och ett tillbakablickande på den preventivmedelsrådgivning de mött och möter.

Ett tredje ämne kom till mig i samband med denna månad, oktober. Rosa bandet är allt jag behöver säga för att folk ska förstå att jag syftar på den återkommande kampanjen i syfte att bekämpa bröstcancer. Inom rmaen för detta går mina tankar åt spridda håll. Dels hur det kommer sig att denna kampanj blivit så framgångsrik i jämförelse med många andra liknande kampanjer. Något som intresserar mig är dessutom det dominerande fokus på kvinnor som förekommer i kampanjen sett i relation till den kunskapsspridning och opinionsbildning i viktiga frågor de strävar efter. Jag vill sprida ljus över de implikationer bröstcancer som kvinno-sjukdom kan ha där män, som också drabbas blir och är marginaliserade. Vad som dessutom är intressant är bandet i sig (och nu också rosa varor m.m.) och dess symboliska implikationer samt vad det menas och betyder att faktiskt visa sitt stöd. Det tycks för mig att allt fler visuella manifestationer blir allt vanligare, där folk visar sitt stöd och engagemang. Vi befinenr oss i ett klimat där vi ständigt har möjlighet men där det också ständigt ställs krav på ställningstagande som har visuella inslag. T.e.x genom de band jag väljer att bära, eller vilka matvaruprodukter jag lägger i min varukorg i mataffären. 

Feedback?

Kommentarer
Postat av: Pappa

Hej på dig. Ja, du har en del intressanta frågor som du kan belysa. Och det faktum att även män kan drabbas av, och drabbas av bröstcancer ses ofta mellan fingrarna. Att det är så kvinnoförknippat är kanske en del i att det blir mer en fråga om kroppsideal igen. Så det ligger ju nära din avhandling så att säga. Det "syns" ju inte så mycket om en man har ett bröst bortopererat tex. Så det är ju ett ämne som det kan skrivas mycket om. Sen har ju jag funderat på dessa språkfrågor. Kanske det kan vara något att gå in i? Det "nya" språket, som kommer som ett mejl på posten sas... =) Engelska datortermer som "försvenskas", och blir nya svenska ord. Och ord som "waaaaw" som tydligen ska förmedla en känslosam och medlidande känsla av något slag...? Och ord som "typ" som redan används, tom av mig... Varifrån kommer sånt? Förmodligen engelskan där också, men i alla fall så är det intressant tycker jag. Och förkortningar som "CU" och "ROFL" och annat... Vad har de i det svenska skrivspråket att göra egentligen?

Nej fundera ut något bra. Du har mycket att gräva ur, så det är bara att ta tag i spaden. Lycka till. Och sen ses vi till jul. Grattis kanske jag ska säga nu, innan ni ska gå på er fina middag. Liiiiiiite stolt är jag nog... hiihihi..

OK, kramar och CUL8ER!

2010-10-27 @ 07:10:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback