Jag vet inte, det spelar ingen roll?

Vi har bokat bröllopsresa. Har länge gått och funderat på vart vi ska åka för att vila upp oss och lyxa lite under en vecka efter bröllopet. Funderade på Italien, Sicilien, Taormina eller nånstans i Grekland. Spanien känds inte så aktuellt eftersom vi varit där nyligen. Å längre bort än Europa ville vi inte åka eftersom vi bara har möjlighet att vara borta i en vecka. Restiden får inte vara för lång. Jag höll smått på att bli galen av att hitta nåt ställe jag verkligen ville åka till..

Men efter några om och men så kom jag på den utmärkta idén med franska rivieran. Efter lite research så förstod vi att har man inte varit där så kan åka lite vart som helt längs med rivieran, då det är lika fint överallt. Jag var dock lite sugen på Menton som ligger näre Italien, men det kanske får bli nästa resa, om jag nu kommer att gilla området. Så nu är det bokat och klart att vi flyger till Nice den 19:e september och ska bo sju nätter i Sankt Aygulf (eller hur det nu stavades) på hotell Cap Riviera. Hotellet ska tydligen vara otroligt bra, det var det vi gick efter när vi valde vart vi skulle, så nu håller vi tummarna för att allas omdömen stämmer med verkligheten. :) Det känns så spännande och roligt att åka till Frankrike faktiskt. :) hihi

En annan sak som jag är i färd att bestämma och välja är efternamn. Vad jag ska heta efter brölloper alltså. inte helt lätt. Mitt nuvarande efternamn är jag på sätt och vis fäst vid. Det är väl så att det känns lite som en del av ens identitet och det känns därför lite märkligt att byta. Men så har jag förstått att det finns en möjlighet att kunna ha ett efternamn som mellanamn och ett ytterligare som officiellt efternamn. Mellannamn är alltså något helt annat ännan andranamn, som är ytterligare förnamn, men mågna blandar ihop begreppen. Så jag har tänkt på att kankse ta blivande mannens namn som officiellt efternamn och ha mitt efternamn som mellannamn. Ett mellannamn skrivs alltid just före efternamnet vilket gör att mitt namn, om det då utlöses helt bara får ett ytterligare tillägg, ett ytterligare efternamn. Hade kunant funka bra. Men.... å nu till kruxet...

Jag börjar ju helt klart fundera på hur å vart det där mellannamnet hamnar i olika sammanhang. I passet skrivs t.e.x. mellanamnet på samma rad som efternamnet. Vilket kan få det att se ut som att det är mellannamnet som är det riktiga efternamnet. Många som har valt efternamn vittnar om detta, vilekt kan förvirra och göra det knepigt och svårt i olika sammahang. Till och med hemma i Sverige, där man borde ha koll på hur vårt eget system fungerar, så vittnar de som har mellannamn att många tror att mellannamnet är det riktiga efternamnet.

Av risken för att råka ut för en massa tjorv och missförstånd så funderar jag därför på att inte ha kvar mitt efternamn som mellannamn. Det är många som också säger att de ångrat att ha kvar sitt mellannamn och senare tagit bort det då det bara orsakar problem och förvirring. Ett skäl till att ha kvar sitt efternamn som mellannamn är nog också, för min del, främst att jag är fäst vid det och känner mig lite nostalgisk över det. Att drastiskt byta till ett helt annat namn kanske känns konstigt. Men varför känna så? Det är väl egentligen inte så att jag förlorar något om jag väljer att byta namn? Kanske spökar tanken på att "föra vidare släktnamnet"... men i så fall msåte jag ha kvar det som officiellt efternamn eftersom ett mellannamn inte kan ärvas.

Jag tycker att det hela är jättesvårt. Men kanske ska jag ha kvar mitt efternamn som mellannamn ändå. Det kankse blir en mjukare "övergång" tills man vänjer sig vid att heta något annat. SÅ kanske mellannamnet försvinner senare.. Eller?

Hur ska jag göra?


Kommentarer
Postat av: Pappa

Hahaha.. Ja du lilla Liv. Jag tycker du ska göra precis som du vill. Jag säger som du brukar: !Det spelar ingen roll". :)

Släktnamnet ska du inte tänka på. Du ska ta det som känns bäst för dig! Dessutom är ju "Horn" kortare och lättare för utländska personer att både stava och uttala. Och det går dessutom fortare att skriva. Hihi. Det blir bara lite besvärligt för dig att vänja dig att skriva det. Men det blir ok till slut. Jag tror också att Zachi skulle uppskatta om du tog hans efternamn, för då blir du liksom mer av hans "familj"... Hoppas du förstår vad jag menar. Så byt du till Horn. Du är ju ändå en del av vår familj i alla fall, och för oss är du "Liv" hur som helst. Vi har ju aldrig tilltalat dig "fröken Forsgren". Så du ska inte fundera över det. Ta det som känns lättast för dig. Sen är franska rivieran fin. Jag och mamma var ju till Nice en vecka, och det var skönt. Jag råder dig bara att INTE äta Tartarstek!! Kramizar!!

Papz. ;)

2011-08-15 @ 03:57:11
Postat av: mamman

Hehehe tycker du ska göra som du vill angående namn. Vilket som du väljer så är du samma gamla Liv ändå =)). Sen at åka till Nice är ju inte helt fel det heller hihi men skit i Tartarsteken du HAHAHAHA

Kram Mamman



2011-08-16 @ 11:07:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback